Sju skepp kommer lastade med vindkraftsdelar

De olika delarna till vindkraftverken i Torkkola kommer att anlända till Vasa hamn från världshaven. De flesta transporterna kommer från Europa. Största delen av tornen har redan anlänt och de väntar som bäst på vidaretransport i hamnen. Också den första satsen med naseller, d.v.s. maskinrum, har just anlänt till Vasa och mera väntas inom kort. Till sist kommer också rotorerna att anlända.

Lyftkraft och processhantering

Arbetet med att lossa fartygen i hamnen och lasta vindkraftsdelarna på bilar för vidare transport till Torkkola görs av Blomberg Stevedoring Oy, som är ett dotterbolag till Backman-Trummer. Enligt bolagets VD Sakari Mäki-Fränti har varje del av vindkraftverken sina egna utmaningar när det gäller lossningen.
– Delarna är antingen väldigt långa eller också väldigt tunga, ibland både och. De största fartygen och delarna kräver att vi jobbar med två lyftkranar samtidigt, säger han.

Delarna till vindkraftverken är verkligen enorma. Tornen kommer i delar på 30-40 meter styck och väger 50-70 ton. Vingarna är inte lika tunga, men istället hela 60 meter långa. Nasellerna väger i sin tur 120 ton. Både lyftutrustningen och hela lossningsprocessen måste alltså vara i toppskick.
– Vår lyftkapacitet går på 200 ton, så den räcker bra till. Efter att fartyget är lossat lägger vi delarna på kassetter, som sedan flyttas till lagringsfältet. I takt med att arbetena i själva vindkraftsparken framskrider levererar vi sedan delarna till Torkkola, säger Mäki-Fränti.

Alla resurser i bruk

Jobbet för vindkraftparken är det första riktigt stora projektet som Blomberg Stevedoring utför. Att lossa fartygen kräver noggrann planering på förhand, och i själva arbetet deltar 10-12 personer åt gången.
– Det tar cirka tre dagar att lossa ett fartyg, om personalen jobbar i två skift. Personalen jobbar med allt från att manövrera lyftkranar till att sätta fast fastspänningskättingar, berättar Mäki-Fränti.

Vindkraftsparken kräver också en hel del av infrastrukturen i Vasa hamn. För att få ut de långa vingarna ut hamnen har man varit tvungen att bredda utfarten.
– Kombinationen av en vinge och en långtradare kan vara upp till 80 meter lång, berättar Tom Slotte, som är försäljningschef på Blomberg Stevedoring.

Blomberg Stevedorings arbete är slut när den sista bilen har blivit tryggt lastad och kört ut från hamnområdet. Som helhet är projektet stort och utmanande, men samtidigt intressant. Dessutom sysselsätter det många personer.
– Vi tar mer än gärna emot likadana uppdrag igen, skrattar Slotte.

_MG_7203

_MG_7220

_MG_7234

_MG_7257


Text: Anni Kiviniemi, Mantra Communications

Foton: Svenna Martens