Torkkolan tuulivoimalat saapuvat Vaasan satamaan seitsemällä laivalla maailman meriltä, pääasiassa eri puolilta Eurooppaa. Suurin osa torneista on jo tullut perille ja osat odottavat nyt sataman varastointikentällä kuljetusta. Nasellien eli konehuoneiden ensimmäinen erä on juuri tullut Vaasan satamaan ja lisää tulee seuraavilla laivauksilla. Lopuksi saapuvat vielä voimaloiden lavat.
Nostovoimaa ja prosessinhallintaa
Laivat purkaa ja autot lastaa Blomberg Stevedoring Oy, Backman-Trummerin tytäryhtiö. Toimitusjohtaja Sakari Mäki-Fräntin mukaan kaikkien osien purkamisissa on omat haasteensa. Sekä tavaran että laivan koko vaikuttavat työhön merkittävästi.
– Voimalan osat ovat joko hyvin pitkiä tai hyvin painavia, joskus molempia. Suurissa laivoissa ja osissa tarvitaan jopa kaksi nosturia, hän selvittää.
Ja kokoahan tuulivoimalan osilla riittää. Tornin osat ovat 30–40-metrisiä ja painavat 50–70 tonnia. Siivet ovat kevyempiä mutta 60 metriä pitkiä. Nasellit ovat puolestaan jopa 120-tonnisia. Sekä nostokaluston että koko purkausprosessin on siis oltava kunnossa.
– Nostokapasiteettia meillä on 200 tonnia, joten siitä ei jää vajaaksi. Laivan purun jälkeen komponentit asetetaan kasettien päälle, jotka siirretään kentälle. Sitä mukaa, kun työ saitilla edistyy, tavaraa viedään paikan päälle, Mäki-Fränti kertoo.
Kaikki resurssit käyttöön
Torkkolan tuulivoimaloiden satamaoperointi on Blomberg Stevedoringille ensimmäinen suuri projekti. Laivan tyhjentäminen vaatii tarkkaa suunnittelua etukäteen, ja purkutöissä on kerralla aina 10–12 henkeä.
– Laiva saadaan purettua noin kolmessa päivässä, kun miehet työskentelevät kahdessa vuorossa. Hommissa on kaikkia johtajasta kiinnitysketjujen leikkaajiin ja nostokurkien kuskeihin, Mäki-Fränti kertoo.
Torkkolan voimaloiden operointi vaatii paljon myös sataman infralta. Jotta pitkien siipien kuljetus ulos olisi mahdollista, satamasta pois lähtevää liittymää on levennetty.
– Auton ja siiven yhdistelmä on jopa 80 metriä, kertoo Tom Slotte, Blomberg Stevedoringin myyntipäällikkö.
Blomberg Stevedoringin työ on päättynyt, kun autot on tukevasti lastattu ja rekan perävalot näkyvät. Kokonaisuutena operaatio on suuri ja haastava, mutta mielenkiintoinen ja työllistävä.
– Lisää vaan näitä, Slotte iloitsee.
Teksti: Anni Kiviniemi, Mantra Communications
Kuvat: Svenna Martens